19 tm .. ivm geen verbinding. Er volgt meer - Reisverslag uit Lhasa, China van Dirk en Cilia Boer - WaarBenJij.nu 19 tm .. ivm geen verbinding. Er volgt meer - Reisverslag uit Lhasa, China van Dirk en Cilia Boer - WaarBenJij.nu

19 tm .. ivm geen verbinding. Er volgt meer

Door: Dirk en Cilia

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Cilia

15 Mei 2017 | China, Lhasa

Dag 19 tm 21.
Ben de tel kwijt. Het is zo moeilijk om in de site waarbenjij .nu te komen. Dat ik maar weer eerst in word ga typen. Als het goed is waren we gebleven in Gyantse. Hier was een Stupa met Monastery te zien. Mooie foto’s gemaakt want hier mocht je tegen betaling wel foto’s maken. En zoals altijd zijn er altijd van de knierten bij die dus stiekem een foto willen maken zonder te betalen. Ze werden echter strikt in de gaten gehouden De geuren van Yak Ghee kaarsjes doen je luchtwegen niet echt goed. Het is er donker en muf. Diverse gelovigen schenken uit thermos kannen kleine beetjes vloeibare Ghee (geklaarde boter) bij de met brandende lonten in grote bakken bij. Monniken staan er bij om een en ander goed te onderhouden. Zo schept er een vloeibare Ghee uit en giet deze in koperen kelken met ook een lont om deze weer te doen late stollen. Als deze gestold zijn worden ze elders weer ontstokken. Bij de meest gelovige beelden wordt geld afgegeven en dat zijn er veel. Als je ziet hoeveel geld er omgaat kan ik ook wel geloven waarom de meeste stupa’s met mooi goud bekleed zijn. Er gaat echt miljoenen Yuan’s in om. Als je weer naar buiten gaat zie je ook hoeveel mensen om de cora heen lopen allemaal in de zelfde richting links om. Ze draaien aan de carrousels al prevelend hun gebed. Je ziet veel mensen knielend ,Liggen,opstaan, Buigen enzv. Wat een rotsvast geloof moeten die mensen hebben. Het is ook een kleurrijk geheel. Mensen lopen met kora’s rond ( hand draaimolentje) die constant in beweging wordt gehouden. Moeders met op hun rug kleine baby’s dragend in de mooiste kleuren. Geweldig gewoon. Mijn foto camera ziet de ene naar de andere mooi shot. Nu even wat algemeens. Tibet is qua toilet bezoek echt een crime. De ontlasting zit tot aan het plafond en de stank is enorm. Nou hebben wij mannen het makkelijk maar ik heb respect voor Cilia hoor. Op de hurk wc je draai te vinden en dan moet er ook nog voor worden betaald, smerige mensen hoor. De Hotels zijn ook niet je van het. We wisten het maar toch.
De volgende dag zijn we vertokken naar Shigatse. Het is een reis dwars door Tibet met veel klimmen en bochten. Op de verplichte stops die we moeten maken staan op de parkeer plaatsen mensen klaar om met hun opgemaakte mastief ? honden ons te verleiden om samen hun op de foto te gaan tegen een forse betaling. Wij doen er niet aan mee . Na 2 stops draaien we ineens om de berg heen en voor ons ligt het mooie Yamdrok meer .Prachtig tussen de besneeuwde berg toppen. Het groene meer is heilig en volgens mij had ik er al over geschreven maar goed het nu rotweer dus doe ik het wat uit gebreider. Er mag niks in gedaan worden in dat meer. Niet zwemmen , varen, vissen enzv. Dat komt omdat ook hier lijkjes verdwijnen van kinderen en baby’s ? Men geloofd dat ze dan terug komen in een betere wereld. Als we op een mooi uitzicht punt staan laat ik Cilia op beeld vereeuwigen op een prachtig versierde Yak. Ze heeft een mooie oranje bondmuts op wat haar geweldig staat. Met een zetje op haar kont weet ze boven op de yak te klimmen. Het plaatje is compleet. Op de achtergrond het meer de boven lucht straalblauw en Cilia op de kleurig yak . Ik maak mooie foto’s en ga er zelf ook ff naast staan. Waarom wel met de Yaks en niet met de honden? Yak was goedkoper en origineler dan met een hond. Na hoge passen 5000 meter te hebben gehad komen aan in Shigatse . Het is grote stad . Zelfs met een vliegveld. Het hotel heet Yak hotel. De kamer oogt goed maar de badkamer is echt vies. Het douche gordijn bruin en beschimmeld en de wanden zien er niet uit het stinkt er muf en ik moet alle moed verzamelen om er te douchen . De tv stamt uit het jaar nul en werkt ook niet omdat niks is aangesloten. De airco hangt er een beetje bij als of hij zo van de wand af lazert. Dus ff 2 nachtjes afzien. We gaan eten en daarna slapen. Daar van heb ik een halve nacht wakker gelegen omdat het bed Kilo utrecht tango lag. Hard met spiralen die je duidelijk in je toges voelde. De ochtend breekt aan en we gaan ontbijten (ook hier in Tibet geen toppertje hoor) maar we doen het ermee. We gaan met zijn allen naar de Tashilhupo Monastery . Dit is een hele grote. Cilia en ik besluiten om niet meer overal naar binnen te gaan. We zijn lekker ons eigenweg gegaan. Ook hier komen gelovigen biddend binnen. Na een paar uur te hebben rond gebracht en zeer veel indrukken te hebben op gedaan besloten om naar de Old Town te gaan na de lunch. Op het kaartje staan er diverse restaurants aangegeven en we besluiten er een uit te zoeken en gaan naar binnen. Het heet de Tibetan Family Restaurant. Niemand van de groep dus lekker op ons zelf. Het is er druk en we worden naar boven begeleid .De trap is glad van de yak boter en er heerst een vriendelijke stemming . We bestellen komkommer salade met friet en iets anders van aardappel. En de friet is niet zoals de friet in Nederland. Nee het is heerlijk gekruid met een twist van chili,s ook de komkommer is heerlijk met een dressing van yoghurt en kruiden met ook pepers . Cola er bij en genieten maar. Wel gek hoor friet eten met stokjes. Vol gegeten weer op weg. Door de oude wijk en een kleine markt. Het is drie uur in de middag en besluiten even onze rust te nemen. Heb ik even tijd voor dit verslag en rust Cilia even lekker uit en dommelt af en toe even lekker weg. Tja lieve mensen morgen gaan we weer vroeg op pad om te vertrekken naar Lhasa. We komen in de middag aan en gaan de puntje op de I zetten om ons voor te bereiden op de trein reis naar Xian de dag er na. 33 uur in de trein . Hier in Shigatse al in kopen gedaan in een grote supermarkt. Ik hoop dus in Xian weer een verhaaltje klaar te hebben.
Tot de volgende reis verslag lieve mensen
Dirk en Cilia

• 16 Mei 2017 - 11:34

Eric:

Hoi Dirk en Cilia,

Jullie maken wat mee en zien ook heel veel. Wat een belevenis. Ik zou dat graag ook zien en beleven, maar Tibet zou ik overslaan. Niet omdat het niet mooi zou zijn, maar het sanitair. Zoals jij het beschrijft en het wc-papier (als het er is) is zeker vetvrij papier. Nee niets voor mij.
    In Xian zal alles anders zijn. Goed hotel met goed sanitair.