Dag 13 tm 17 - Reisverslag uit Lhasa, China van Dirk en Cilia Boer - WaarBenJij.nu Dag 13 tm 17 - Reisverslag uit Lhasa, China van Dirk en Cilia Boer - WaarBenJij.nu

Dag 13 tm 17

Door: Dirk en Cilia

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Cilia

03 Mei 2017 | China, Lhasa

Dag 13 tot 17
Dag lieve mensen hier zijn we weer. Wat een dagen wat een dagen. Aller eerst was er nog een dag in Kathmandu. Deze dag hebben wij benut om Nogmaals het Durban Square te bekijken immers Cilia had nog niks gezien. Intree zou wederom 2000 roepie zijn, maar Dirk zou Dirk niet zijn als we er gratis in konden. Cilia mijn intree van Gisteren en ik bleef wel achter. Maar toen ik de aardige militair vertelde (gisteren met mijn eerst vrouw op de foto) dat ik achter bleef omdat ik morgen met mijn derde vrouw zou komen mocht ook naar binnen. Das diner voor 2 besparen. Dus de hele ochtend bezig geweest. In de middag terug gegaan naar het Hotel. Na de lunch zijn we naar de apen tempel gegaan. Let wel met de taxi want die brengt je helemaal boven. Met die hitte trappen lopen is echt niet te doen. Met de apen viel het trouwens mee ze waren of niet aanwezig of erg ver weg. De tempel is wel een must. Het ligt hoog boven de stad en de Stupa is mooi en heel gebleven tijdens de aardbeving in 2015. Het werd tijd om de koffers weer te pakken en te gaan dineren. De laatste keer met de complete groep. Erg gezellig trouwens. Snel naar Bed want morgen vertrekken we naar Tibet Lhasa. Om 7 het wekkertje gezet. Ontbijten en om 08:15 op naar het vliegveld. Alles verloopt soepel en om 12:10 kiezen we het luchtruim. Voor een vlucht van 1 uur. Het is in Tibet 2 uur en een kwartier later dus aankomst tijd 15:30 . Nou mooi niet mensen. Na 4 rondjes Lhasa gingen de motoren weer brullen en even later werd ons mede gedeeld dat ivm met weersomstandigheden er niet te landen was. Flauwekul want voor ons lande wel een vliegtuig dit is ook op camera vast gelegd. Om politieke reden werden wij dus geweigerd. We vliegen nu naar Chengdu !!!! let wel 2 uur vliegen. Daar komen wij laat aan . Het mooie er van is dat we hotel, eten , en drinken gratis krijgen en dat Air China alles betaald. Of we naar Lhasa gaan is ff onzeker geweest. We worden met een bus naar een Hotel gebracht. Tegen over is een leuke winkelstraat . Dus gauw de koffers op de kamer en snel even kijken. Tenslotte is het nog net een beetje licht. Wat een leuke straat en links er van een Markt. Je merkt dat hier nooit een toerist komt. En het eten bij de stalletjes ruikt voortreffelijk. Ik zie een Peking eend draai carrousel met heerlijk gegrilde eend. Ik wil alleen een klein stukkie kopen maar dat lukt niet. Echter een vriendelijke man bied aan zijn net gekochte in stukjes gehakt eend aan mij aan om te proeven. Ik bied hem ook wat geld aan maar daar wil de man niet van weten. Heerlijk die streetfood. We smullen. Inmiddels is het donker en we gaan eten. We horen dat we vannacht om 03:30 op moeten staan om te vertrekken naar jawel Lhasa. En het is al 21:30 snel slapen en vroeg op. De wekker gaat . Het wordt de zwaarste dag uit ons leven mensen. Op het vliegveld aangekomen bagage check waar we al zoveel van hadden gehad. Nooit problemen maar nu wel. We checken in en de bagage gaat op de band. Even later als we richting de douane willen komt een van de groep melden dat mijn naam op een bord staat. Ik meld me en agenten zeggen dat ik batterijen in de koffer heb. ???? Het zit in een zakje ?? Ik zeg dat ik ze niet heb. Hij laat mij iets zien wat duid op een power bankje. Dat zou kunnen, en deze zou voor in de draagzak liggen. Nou mooi niet. Hele tas uit moeten pakken om dit kleine power bankje te vinden . Je kent mij langer als vandaag ik plofte zowat. Maar goed tas in pakken en afkoelen. We waren net op tijd in het toestel. Mijn gagage ?? De vlucht ging optijd 06:30 om 08:30 geland jawel in Lhasa. Ander half uur met de bus naar ons hotel. Wat een verademing die temperaturen. 17 graden heerlijk. Amper gezeteld op de kamer op naar het Potala Paleis het woon verblijf van de Dajalama . Die trouwens in India in ballingsschap leeft. Nou dit hebben we geweten mensen. De temperatuur was toch opgelopen naar 24 graden we zitten op 3600 meter. We moeten 35 minuten lopen om daarna als je het paleis wil zien ook nog eens een groot aantal trappen beklimmen. Zeg maar een flat gebouw van 19 etages (werd gezegd) met deze ijle lucht was dat een opdracht om niet meer te vergeten. Vooral Cilia had het moeilijk, maar andere mensen van de groep hadden de grootste moeite. Het paleis is prachtig en het overweldigt je enorm als binnen bent. Wat is dat groot en hoe mooi zijn de beelden en tombes van vorige Dajalama’s. Het paleis is echt de moeite waard . Overal biddende mensen en monniken die voorbij lopen. Je bent minimaal een 2 uur in dat paleis aan het rond dwalen. En dan moetje nog naar beneden. Mensen zoals wij het gedaan hebben , DOE HET NIET. We zijn naar beneden gegaan en terug ook nog eens via het Barkhor Square. Daar waar de mensen rond lopen om de Jokhan Tempel. Voor de mensen die nog puf hebben om vanavond terug te gaan. Dat had dus niemand en dus terug naar het Hotel. Nog wat eten wat niet gold voor Cilia Die liet de soep staan en ging terug naar bed. Helemaal gesloopt. Ik volgde iets later. Goed gegeten maar ook gesloopt. Ten slotte waren we al 18 uur in touw. In de morgen ging het al weer wat beter en naar een ontbijt van 2 uien kruiers en een bak koffie van thuis. Gingen we vol goede moet op stap naar Jokhan Tempel . Maar zoals het hoort eerst om de tempel heen. Toen er in. Geweldig geweldig mensen. Voor de tibetanen een rij van hier tot Tokio wij konden vrij snel naar binnen. Voor de ingang massa’s mensen die knielend, languit en weer opstaan om te bidden. Geweldig om dat te zien. Respect dwingt het af. Het ontroerd me . Wat een geloofsovertuiging moet je hebben. Wie weet hoe lang ze al onderweg zijn . Met alles wat we zien worden we stiller. Wat een schat kamers wat een mooie beelden enzv. En dan gaan we ook naar de Sera tempel 4 km buiten de stad. Dat is ook een tempel iets kleiner maar zeer toegankelijk. Het is de tempel van de debaterende Monniken . Wat een spektakel stuk het kabinet zou er wat van kunnen leren. Je mag er niet foto graveren met een camera maar wel met telefoon ???? gekke chinezen. Nou ik moet er een end aan breien . Morgen naar Samye dagje tuffen in de bus. Tot laters
Dirk en Cilia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lhasa

Dag 13 tot 17

Dag 13 tot 17
Dag lieve mensen hier zijn we weer. Wat een dagen wat een dagen. Aller eerst was er nog een dag in Kathmandu. Deze dag hebben wij benut om Nogmaals het Durban Square te bekijken immers Cilia had nog niks gezien. Intree zou wederom 2000 roepie zijn, maar Dirk zou Dirk niet zijn als we er gratis in konden. Cilia mijn intree van Gisteren en ik bleef wel achter. Maar toen ik de aardige militair vertelde (gisteren met mijn eerst vrouw op de foto) dat ik achter bleef omdat ik morgen met mijn derde vrouw zou komen mocht ook naar binnen. Das diner voor 2 besparen. Dus de hele ochtend bezig geweest. In de middag terug gegaan naar het Hotel. Na de lunch zijn we naar de apen tempel gegaan. Let wel met de taxi want die brengt je helemaal boven. Met die hitte trappen lopen is echt niet te doen. Met de apen viel het trouwens mee ze waren of niet aanwezig of erg ver weg. De tempel is wel een must. Het ligt hoog boven de stad en de Stupa is mooi en heel gebleven tijdens de aardbeving in 2015. Het werd tijd om de koffers weer te pakken en te gaan dineren. De laatste keer met de complete groep. Erg gezellig trouwens. Snel naar Bed want morgen vertrekken we naar Tibet Lhasa. Om 7 het wekkertje gezet. Ontbijten en om 08:15 op naar het vliegveld. Alles verloopt soepel en om 12:10 kiezen we het luchtruim. Voor een vlucht van 1 uur. Het is in Tibet 2 uur en een kwartier later dus aankomst tijd 15:30 . Nou mooi niet mensen. Na 4 rondjes Lhasa gingen de motoren weer brullen en even later werd ons mede gedeeld dat ivm met weersomstandigheden er niet te landen was. Flauwekul want voor ons lande wel een vliegtuig dit is ook op camera vast gelegd. Om politieke reden werden wij dus geweigerd. We vliegen nu naar Chengdu !!!! let wel 2 uur vliegen. Daar komen wij laat aan . Het mooie er van is dat we hotel, eten , en drinken gratis krijgen en dat Air China alles betaald. Of we naar Lhasa gaan is ff onzeker geweest. We worden met een bus naar een Hotel gebracht. Tegen over is een leuke winkelstraat . Dus gauw de koffers op de kamer en snel even kijken. Tenslotte is het nog net een beetje licht. Wat een leuke straat en links er van een Markt. Je merkt dat hier nooit een toerist komt. En het eten bij de stalletjes ruikt voortreffelijk. Ik zie een Peking eend draai carrousel met heerlijk gegrilde eend. Ik wil alleen een klein stukkie kopen maar dat lukt niet. Echter een vriendelijke man bied aan zijn net gekochte in stukjes gehakt eend aan mij aan om te proeven. Ik bied hem ook wat geld aan maar daar wil de man niet van weten. Heerlijk die streetfood. We smullen. Inmiddels is het donker en we gaan eten. We horen dat we vannacht om 03:30 op moeten staan om te vertrekken naar jawel Lhasa. En het is al 21:30 snel slapen en vroeg op. De wekker gaat . Het wordt de zwaarste dag uit ons leven mensen. Op het vliegveld aangekomen bagage check waar we al zoveel van hadden gehad. Nooit problemen maar nu wel. We checken in en de bagage gaat op de band. Even later als we richting de douane willen komt een van de groep melden dat mijn naam op een bord staat. Ik meld me en agenten zeggen dat ik batterijen in de koffer heb. ???? Het zit in een zakje ?? Ik zeg dat ik ze niet heb. Hij laat mij iets zien wat duid op een power bankje. Dat zou kunnen, en deze zou voor in de draagzak liggen. Nou mooi niet. Hele tas uit moeten pakken om dit kleine power bankje te vinden . Je kent mij langer als vandaag ik plofte zowat. Maar goed tas in pakken en afkoelen. We waren net op tijd in het toestel. Mijn gagage ?? De vlucht ging optijd 06:30 om 08:30 geland jawel in Lhasa. Ander half uur met de bus naar ons hotel. Wat een verademing die temperaturen. 17 graden heerlijk. Amper gezeteld op de kamer op naar het Potala Paleis het woon verblijf van de Dajalama . Die trouwens in India in ballingsschap leeft. Nou dit hebben we geweten mensen. De temperatuur was toch opgelopen naar 24 graden we zitten op 3600 meter. We moeten 35 minuten lopen om daarna als je het paleis wil zien ook nog eens een groot aantal trappen beklimmen. Zeg maar een flat gebouw van 19 etages (werd gezegd) met deze ijle lucht was dat een opdracht om niet meer te vergeten. Vooral Cilia had het moeilijk, maar andere mensen van de groep hadden de grootste moeite. Het paleis is prachtig en het overweldigt je enorm als binnen bent. Wat is dat groot en hoe mooi zijn de beelden en tombes van vorige Dajalama’s. Het paleis is echt de moeite waard . Overal biddende mensen en monniken die voorbij lopen. Je bent minimaal een 2 uur in dat paleis aan het rond dwalen. En dan moetje nog naar beneden. Mensen zoals wij het gedaan hebben , DOE HET NIET. We zijn naar beneden gegaan en terug ook nog eens via het Barkhor Square. Daar waar de mensen rond lopen om de Jokhan Tempel. Voor de mensen die nog puf hebben om vanavond terug te gaan. Dat had dus niemand en dus terug naar het Hotel. Nog wat eten wat niet gold voor Cilia Die liet de soep staan en ging terug naar bed. Helemaal gesloopt. Ik volgde iets later. Goed gegeten maar ook gesloopt. Ten slotte waren we al 18 uur in touw. In de morgen ging het al weer wat beter en naar een ontbijt van 2 uien kruiers en een bak koffie van thuis. Gingen we vol goede moet op stap naar Jokhan Tempel . Maar zoals het hoort eerst om de tempel heen. Toen er in. Geweldig geweldig mensen. Voor de tibetanen een rij van hier tot Tokio wij konden vrij snel naar binnen. Voor de ingang massa’s mensen die knielend, languit en weer opstaan om te bidden. Geweldig om dat te zien. Respect dwingt het af. Het ontroerd me . Wat een geloofsovertuiging moet je hebben. Wie weet hoe lang ze al onderweg zijn . Met alles wat we zien worden we stiller. Wat een schat kamers wat een mooie beelden enzv. En dan gaan we ook naar de Sera tempel 4 km buiten de stad. Dat is ook een tempel iets kleiner maar zeer toegankelijk. Het is de tempel van de debaterende Monniken . Wat een spektakel stuk het kabinet zou er wat van kunnen leren. Je mag er niet foto graveren met een camera maar wel met telefoon ???? gekke chinezen. Nou ik moet er een end aan breien . Morgen naar Samye dagje tuffen in de bus. Tot laters
Dirk en Cilia

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2017

17 Tm19

03 Mei 2017

Dag 13 tm 17
Dirk en Cilia

Actief sinds 11 April 2017
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 103712

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 15 Mei 2017

Onze reis van Delhi naar Beijing

01 Mei 2017 - 01 Mei 2017

Dag 13 tot 17

Landen bezocht: